niedziela, 12 lutego 2017

Stopka do patchworku - stopka krawędziowa 1/4 cala

Chciałabym Wam przedstawić moją ulubioną stopkę. Kiedy na nowo rozpoczynałam moją przygodę z szyciem kilka lat temu miałam problem z uzyskaniem prostych ściegów zwłaszcza tych o idealnie równej odległości od brzegu materiału. Bo zaczęłam namiętnie od szycia patchworków. Tak, tak, moja babcia też je szyła, jednak bez tych wszystkich narzędzi i wzorów, którymi dysponujemy teraz. Kiedy mój Wspaniały Mąż podarował mi moją Janome, wśród stopek dołączonych przez sprzedawcę do maszyny odkryłam takie oto małe cudo:




Producent wyposażył stopkę w prowadnik boczny, dzięki któremu możemy zszywać tkaniny w perfekcyjnie równej odległości od brzegu.

 

Dodatkowo dzięki zaznaczonym wgłębieniom dokładnie wiemy, kiedy obrócić stopkę dochodząc do skraju materiału przy szyciu narożnika, tak aby po wykonaniu zwrotu o 90 stopni krawędź tkaniny była dokładnie takiej samej szerokości jak ta szyta wcześniej. W tym celu zakańczamy szycie, kiedy dolna krawędź tkaniny spotyka się z ostatnim z trzech wgłębień w stopce. Dokonujemy wtedy zwrotu o 90 stopni i szyjemy dalej. Uzyskamy w ten sposób perfekcyjny narożnik.

Równa odległość od brzegu i idealnie prosty szew ma istotne znaczenie zwłaszcza przy zszywaniu tkanin w technice patchworku:



Stopka pozwala nie tylko zszywać w równej odległości od brzegu tkaniny, ale także pikować w linii prostej, zachowując stałą odległość 1/4 cala od poprzedniego szwu.

Pamiętajmy jednak, że stopka nadaje się do szycia szwem prostym. Jest zwykle dołączana przez producenta do większości maszyn do szycia Janome, nie wiem jak jest z maszynami innych producentów, ale w czasach coraz większej popularności techniki patchworku, sądzę, że właśnie tak jest.

A więc podsumowując, stopka do patchworku pozwala na:
- uzyskanie zawsze idealnie prostego szwu,
- uzyskanie jednakowo równej odległości szwu od krawędzi tkaniny,
- pikowanie w linii prostej w zawsze równej odległości 1/4 cala,
- szycie idealnie równych narożników.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz